Интервју са Александрoм Чотрићем
1. Koje knjige pamtite kao prvi susret sa knjizevnoscu i koje za vas imaju neizbrisiv trag?
2. Koliko literatura oblikuje nasu licnost i nase predstave o svetu?
3. Kada ste otkrili talenat da aforisticarski sazeto i duhovito iskazujete paradokse egzistencije?
4. Koje knjige savremenih stvaralaca biste preporucili nasim citaocima.
5. Da li digitalna epoha i vizuelni mediji potiskuju Gutenbergovu gaxiju.
6. Da li je biblioteka hram kulture i samosvesti covecanstva koji jos uvek stoji na najvisem pijedestalu?
Интервју са Дејаном Стојиљковићем
1.- Које су вам књиге из детињства остале у сећању и које су и данас део вашег идентитета? Да ли им се понекад враћате или их остављате у изворном доживљају?
Толкинов "Хобит", "Алиса у земљи Чуда" Луиса Керола, "Доживљаји мачка Тоше" Бранка Ћопића... као и много разних стрипова које смо сви читали тада, углавном италијанске и француско-белгијске продукције, од Алана Форда, преко Дилана Дога, Загора, Блека до Астерикса и Таличног Тома. Волео сам много и домаћи стрип, нарочито радове Жељка Пахека и Банета Керца. Врло се радо враћам тој литератури из носталгичних разлога, а добар део стрипова имам и данас у својој колекцији.
2.- Припадате нашим најчитанијим писцима. Широк је дијапазон ваших књижевних тема, културолошки и историјски. На известан начин утичете на обликовање „духа времена“. Ако су Срби књижевноцентричан народ који ствара слику о себи највише кроз литературу, на вама је и велика одговорност. Да ли је ваш сваки нови роман утолико и велики изазов.
Постоји та заблуда да се у нас не читају књиге - а управо је супротно, Срби су у врху међу европским народима када је читање у питању. Један од главних разлога за то је економски, наиме, књиге су у Србији најјефтиније у региону, такође, јефитније су од одласка у биоскоп или позориште. Морам да признам да лично не доживљавам овај посао толико помпезно и важно као што то раде неки други колеге. Шта тачно значи "велика одговорност"? Око тога нек трља главу политичар за кога је гласало милион људи. Ја сам пре свега приповедач и најбитнија одговорност коју имам је она према себи и читаоцима. Такође, уметност врло често од уметника тражи баш супротно - да буде неодговоран. Ако себе ограничите неким правилима, одговорношћу према овом или оном, онда немојте да се бавите уметношћу јер она је превасходно слобода.
3.- У времену у коме филм и телевизија имају све већу популарност, многи мисле да ће екранизација вашег романа „Константиново раскршће“ бити наш еквивалент филму „Име руже“ по роману Умберта Ека. Да ли је и вама узбудљиво да ликове из своје имагинације видите на филму?
Не верујем да ће бити еквивалент томе, то је филм који није баш најбоље остарио, више ће бити у маниру неких данашњих серија које иду на Нетфликсу и другим каналима. Чуди ме да га уопште помињете, јер велики део публике, нарочито млађа, га се уопште не сећа. Моје највеће узбуђење везано за овај пројекат јесте ко ће играти Немању Лукића. Наравно, један од главних ликова биће град Ниш, с тим у вези, саграђен је импозантан сет који ће "глумити" град. То је заиста импресивно за видети јер делује као да путујете кроз време.
4. – Да ли се култура повлачи пред ерупцијом политичких догађаја и вести, пред грозотама нових ратова или пред фантастичним новим технологијама? Да ли је упркос свему томе књига последње уточиште човека?
Рат између политике и литературе траје вековима. И понекад политика добије по неку битку, али увек на крају победи литература. Књига може да буде учошите, али хајде сад да не дајемо књизи толико помпезни значај. Јесте читање битно, али је још битније кад имате да платите кирију. То романтичарско доживљавање књиге и њижевности је у веку иза нас и ту треба да остане. Што се тиче нових технологија, оне су нове данас, сутра су већ застареле. Са књигом, на срећу, не постоји тај проблем. Књига је савршени механизам.
5. – Која питања вас данас заокупљају а сутра их можда прочитамо у вашим романима?
Да ли је апокалипса тј. смак света тренутак у времену или процес који траје колико и историја човечанства? Објавио сам на сервису "Букмејт" новелу "Ирис" и носим се мишљу да је претворим у роман. Наравно, кад завршим оне за које сам већ потписао уговор. Пре свега четврти део петокњижја о витезовима Реда Змаја "Учитељ мачевања". Тако да ме сад највише заокупљају Косанчић, Топлица и Обилић. Мада је и то, на неки рачин, прича о крају света.
6.- Да ли ће опстати „Гутенбергова галаксија“ а библиотеке остати храмови културе?
Наравно, људи су су измислили путовање у свемир и интернет, али нису, нити ће пронаћи алтернативу за књигу у њеном традиционалном, штампаном облику. Било је, додуше, покушаја да се књига замени нечим напреднијим и практичнијим, али сви су ти покушају листом пропали. Да будем јасан, немам ништа против тзв. е-књиге, али она мора да коегзистира са штампаном књигом иначе њено постојање нема неког смисла. Код нас је мало специфична ситуација јер смо ми у некој вечитој транзицији, па тешко да може да се каже како су библиотеке некакви храмови културе, много се страначка политика меша у то, као, у осталом, и у функционисање већине културних институција. Сетите се само времена када је управник НБС био Сретен Угричић, више је човек писао петиције и бавио се политиком него што је водио институцију која му је додељена.
Интервју водио Александар Којчић